söndag 27 januari 2013

0 Jämförelse av solelproduktion i Sverige och Tyskland

Jag har i tidigare inlägg hävdat att den energi en solcellsanläggning i Sverige är fullt jämförbar med den energi samma anläggning skulle producerat i Tyskland. Detta skulle då bero på att vi i Sverige har relativt många soltimmar och att solpanelerna producerar bättre i kallare klimat. Jag har nu jämfört en likadan installation på olika orter i Sverige och Tyskland för att se om detta verkligen stämmer.

För att jämföra hur elproduktionen ser ut på olika platser har jag använt mig av programmet LynxPlanner. Programmet är utvecklat av en dansk tillverkare av växelriktare, dvs den delen i solcellssystemet som omvandlar likspänning till växelspänning. Programmet tar hänsyn till solinstrålning, temperaturer, förluster vid omvandling etc och simulerar fram ett resultat som med hyffsat god precision visar hur mycket elenergi ett givet system kan ge. Jämförelsetalet jag presenterar är kWh / installerad kW under ett helt år.





Det är som man kan se i grafen ovan förbluffande liten skillnad mellan Sverige och Tyskland. Visby ligger högst vad gäller utbyte och det beror med stor sannolikhet på att det är väldigt många soltimmar på Gotland. Att även orterna längre norrut i Sverige ger relativt mycket beror också på högt antal soltimmar, men även att solcellerna jobbar bättre när temperaturen är lägre. Värt att notera är att jag inte har räknat in skuggningseffekter av träd och snö, vilket gör att i de områden där det förekommer mycket snö så minskar såklart årsutbytet. Men då snön ligger som tyngst så orkar sig knappt solen upp över horisonten och även en helt snöfri anläggning producerar ofta mindre än 5% av årsutbytet under just dessa månader.




Så här ser fördelningen ut av orterna i jämförelsen. I Tyskland är det München som ligger högst med 1065 kWh/kW, medan Hamburg ligger betydligt lägre.


Tyskland har som bekant mycket fler solcellsinstallationer än i Sverige, ungefär 1300 gånger mer i effekt räknat. Under 2011 installerades det varje dag nästan tre gånger så mycket solceller i Tyskland som det gjordes under hela året i Sverige och 2012 ser ut att haft liknande utveckling. Men det är inte solförutsättningarna som är orsaken om man får tro min kortfattade jämförelse. Det är, som jag tidigare har nämnt, oviljan hos våra politiker att göra det lättare att som privatperson sälja överskottsel som har varit det stora problemet.

Nu börjar detta dock förändras och jag tror att vi med start de närmaste åren kommer att se en utveckling liknande den i Tyskland. Det är redan nu möjligt att vara både miljövänlig och samtidigt spara en betydande summa pengar, och jag ska göra mitt bästa för att förklara hur detta kan ske i kommande inlägg!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar