fredag 7 februari 2014

0 Solfattigaste januari på 25 år

Inte nog med att snön ligger som en heltäckande slöja över solcellerna, starten på året har även visat sig vara riktigt solfattig även för att vara mitt i vintern. Enligt STRÅNG så har vi under januari 2014 fått 9028 Wh/m^2, vilket är cirka 5% lägre än snittet de senaste 10 åren. Det kanske inte låter som att det är så stor skillnad egentligen, men med handen på hjärtat- hur mycket sol såg du egentligen i januari? (räkna inte in semesterdagarna i Thailand nu)

SVD har idag rapporterat om att vi faktiskt inte haft färre soltimmar i januari månad än i år på 25 år, totalt har man räknat ihop 14 timmars sol i Stockholmstrakten (Gråaste januari sedan 80-talet). 1988 så slogs detta med att vi då hade 6 soltimmar totalt. Själv minns jag knappt hur solen ser ut, rund var den i allafall senast jag såg den, den var det förra året i allafall.

Jag gjorde en supersnabb analys av hur helåret har utvecklat sig när januari har varit solfattigt. Enligt STRÅNG så var de tre solfattigaste januarimånaderna under de senaste 10 åren 2004, 2009 och 2010. Jämför man sen med helåret så var 2004 och 2010 de år som har haft lägst totala solenergi över året, medan 2009 var ett av de mest solenergirika. Då jag är en obotlig optimist så drar jag slutsatsen att det inte finns någon som helst korrelation mellan ett uselt januariresultat och ett dåligt helårsresultat!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar