lördag 24 januari 2015

2 Solcellspriserna sjönk med 14% 2014

Under 2014 så fortsatte priserna på solceller att minska, framförallt i Europa. På årsbasis så sjönk priserna i Europa med 14.5%, medan priserna i Kina under samma period har minskat med 8.6%

På svenska marknaden har jag inte lyckats att se samma utveckling. Det skulle kunna ha med den under 2014 års allt svagare krona att göra. Jag hoppas annars att sjunkande Europapriser borde ge större utslag på den svenska marknaden än vad som verkar vara fallet just nu.

Kanske kan ökande intresse i och med den införda skattereduktionen öka konkurrensen och därmed priserna även i Sverige? 





2 kommentarer:

  1. Vilka enheter är det på x-axeln? USD/W?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra fråga! Jag förstår inte hur jag kan ha missat att få med det i grafen :)

      Priserna är beskrivna i EUR/W, detta på grund av att källan jag hämtar data från redovisar i Euro. Det blir lite konstigt med de svenska priserna då jag får konvertera från SEK till EUR, vilket gör att valutasvängningarna som vi har sett det senaste året litegrann döljer den svenska prisutvecklingen.

      Jag ska vara tydligare i fortsättningen med graferna!

      mvh
      Fredrich

      Radera