lördag 11 januari 2014

0 Viktiga saker att tänka på när du skaffar solcellsanläggning

Har du funderingar på att skaffa solcellsanläggningg men tycker att det verkar svårt och krångligt att veta vilket typ av utrustning man behöver och hur det går till att koppla upp den mot elnätet? Fascineras du av tanken på att producera egen miljövänlig el, men är osäker på om det kostar för mycket och att det innebär för stor ekonomisk risk? Tycker du att det verkar spännande med egen anläggning men är rädd för att pappersarbetet och byråkratin är alldeles för svår och tråkig att hantera?

Om du är som de flesta jag pratar solceller med så känner du igen dig ganska väl i ovanstående. Många som jag pratar med är mycket nyfikna och intresserade av vår solcellsanlägning och det är inte alls ovanligt att man själv har funderingar och lösa planer på att "någon dag skaffa en egen anläggning". I samband med dessa trevliga samtal så kommer ofta samma typ av frågor upp och jag har då insett att det faktiskt kräver ganska mycket engagemang och research för att känna sig trygg med att göra en så pass stor investering som det ofta handlar om.

Jag har en tanke kring att den här bloggen ska hjälpa just dessa personer, de som verkligen vill satsa på egen miljövänlig el men som kanske inte har tiden eller intresset av att grotta ner sig så djupt i detaljerna som jag har gjort. Målet är att kunna ge fler personer en tillräcklig grund att stå på den dagen man bestämmer sig för att löpa linan ut.

Därför planerar jag nu en serie inlägg som fokuserar på de allra viktigaste detaljerna kring en eventuell solcellsinvestering. Inläggen kommer att numreras och dessutom hamna under en egen meny "Att köpa egen solcellsanläggning". Jag kommer att försöka hålla inläggen i en logisk och kronologisk ordning som tar dig som läsare genom alla faser från första tanken på solcellsanläggningen, via ansökningsfasen, projekteringsfasen, inköpsfasen, installationsfasen ända fram till uppföljningsfasen.

Inläggen kommer att modereras i efterhand för att hålla alla tips och råd up to date då regler och dylikt troligen ändras med tiden. Ni är många som läser mina inlägg, hjälp mig gärna att få innehållet ännu bättre genom att ifrågasätta, tipsa eller ställa frågor direkt till mig! Alla synpunkter mottas tacksamt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar